Dierenkliniek a30

Tijd en aandacht voor u en uw huisdier      0318 - 437 133

Diarree bij konijnen

Diarree is helaas iets wat we vaak bij konijnen aantreffen. Diarree kan verschillende oorzaken hebben en levensbedreigend zijn voor konijnen. Door diarree kan een konijn uitdrogen, omdat hij te veel vocht verliest. Daarnaast wijst diarree op een verstoring van de vertering. Verder trekt diarree ongewenst ongedierte zoals vliegen aan, die eitjes kunnen leggen op het konijn. Uit deze eitjes komen al snel maden die zich beginnen te voeden. Het konijn wordt hierbij letterlijk opgegeten! Kortom, diarree bij konijnen dient altijd serieus genomen te worden. We dienen te zoeken naar een oorzaak en deze te behandelen en ondertussen dient het konijn schoon gehouden te worden, om verdere complicaties te voorkomen.

Verschillende soorten ontlasting

Om te bepalen waarom een konijn diarree heeft is het belangrijk te weten dat een konijn twee verschillende soorten ontlasting vormt. De gewone harde keuteltjes, maar daarnaast ook caecotrofen, ook wel nacht- of blindedarmkeutels genoemd. Deze laatste vorm is vrij zacht en kan men soms aantreffen als kleine druiventrosjes. Deze blindedarmkeutels bevatten nog veel voedingsstoffen en moeten door het konijn opgegeten worden.

Diarree van de " normale"ontlasting

In sommige gevallen heeft een konijn echte diarree. Bij deze vorm zijn de normale keutels zacht, nat en soms zelfs waterdun. Het konijn is hier veelal goed ziek van en kan dit vaak zelf niet oplossen. Het is dan ook verstandig om een dierenarts te raadplegen bij diarree. Voorkomende oorzaken zijn o.a.:

Coccidiose

Coccidiose is een protozoa die de darmwand van het konijn aantast en voor ontstekingen zorgt. Coccidiose is te diagnosticeren door een ontlastingsonderzoek te doen, waarbij wordt gezocht naar oöcysten, de eitjes van de ziektewerker.

E. coli

E. coli is een bacterie die zich aan de darmwand hecht en voor ontstekingen zorgt.

Dysbacteriose

Dysbacteriose betekent eigenlijk dat er een verkeerde verhouding van goede en slechte bacteriën in de darmen van het konijn aanwezig zijn. De slechte bacteriën scheiden schadelijke stoffen af die de vertering verstoren en het konijn erg ziek maken. Deze verstoring kan ontstaan na het oraal toedienen van antibiotica die niet voor konijnen geschikt is, maar ook door een verkeerd dieet.

Pseudodiarree

Een konijn kan ook normale keutels hebben, met daarnaast het zogenoemde 'plakpoep'. Dit is een vorm van pseudodiarree, waarbij de blindedarmkeutels wat zachter dan normaal kunnen zijn en/of niet worden opgegeten en aan het kontje blijven plakken. Deze vorm kunt u zelf goed voorkomen. Als u pseudodiarree zelf niet opgelost krijgt is het natuurlijk verstandig om naar een dierenarts te gaan. Voorkomende oorzaken zijn o.a.:

Verkeerde voeding

Konijnen die te veel voer, brood en 'snoepjes' binnen krijgen ontwikkelen vaak plakpoep. Het is belangrijk dat een konijn maar een beperkte hoeveel brokjes per dag krijgt. Ongeveer 20 tot 25 gram brokjes per kilogram lichaamsgewicht. Het is ook beter om een konijnenbrok te voeren dan een mengvoer. Dit mengvoer ziet er natuurlijk heel aantrekkelijk uit, maar vaak eten konijnen hier selectief van en laten ze bepaalde deeltjes liggen, waardoor ze geen uitgebalanceerd dieet krijgen. Om de darmen en vertering goed op peil te houden dienen konijnen altijd onbeperkt hooi ter beschikking te hebben. Dit bevat veel vezels die goed zijn voor de vertering en ze worden er niet dik van. Als aanvulling mag een konijn kleine beetjes groente hebben, bijvoorbeeld een vingerkootje wortel, een schijfje appel, of een blaadje witlof. Laat een konijn hier wel geleidelijk aan wennen, want sommigen kunnen hier slecht tegen en krijgen er nog meer plakpoep van. Wees ook erg voorzichtig met de 'konijnensnoepjes en stengels' uit de dierenwinkel. Deze heeft een konijn echt niet nodig, u maakt hem ook blij met een stukje groente of een wilgentak.

Zwaarlijvigheid

Een konijn dat te dik is, kan zelf slecht zijn eigen blindedarmkeutels eten. Deze keutels eten ze namelijk rechtstreeks uit de anus, en een dik konijn kan hier gewoon slecht bij. Zorg er dus voor dat uw konijn de juiste voeding krijgt en voldoende lichaamsbeweging.