Dierenkliniek a30

Tijd en aandacht voor u en uw huisdier      0318 - 437 133

Nieuwe RHD variant zorgt voor massale sterfte

Eind 2015 zagen we door heel Nederland sterfte onder zowel tamme als wilde konijnen. Na uitgebreid onderzoek door de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht is gebleken dat een nieuwe variant van het al bekende RHD virus verantwoordelijk is voor deze sterfte. Dit type virus wordt nu RHD2 genoemd.

In een aantal gebieden heeft het virus flink huisgehouden en zijn veel konijnen overleden. Ook in en rondom Ede was er sprake van konijnensterfte. Helaas zijn ook konijnen die gevaccineerd waren tegen myxomatose en RHD gestorven. Er is dan ook gebleken dat het vaccin dat we tot 2015 gebruikten tegen myxomatose en RHD1 niet werkt tegen deze nieuwe RHD2 variant.

Begin 2016 was er een vaccin beschikbaar tegen het RHD2 virus dat uit het buitenland geïmporteerd werd. Inmiddels zijn er verschillende vaccins beschikbaar dat in Nederland geregistreerd zijn. We hebben gekozen voor het middel Filavac KC + V. Konijnen mogen hiermee gevaccineerd worden vanaf de leeftijd van 10 weken. Daarna dient het jaarlijks herhaald te worden. Dit vaccin is, in tegenstelling tot andere vaccins, verkrijgbaar in een enkelvoudige dosis, waardoor we geen konijnenspreekuren meer hoeven te organiseren. U kunt op elk willekeurig moment een afspraak bij ons maken voor de vaccinatie.

Naast dit nieuwe vaccin moet ook het "oude" vaccin jaarlijks gegeven worden om ook tegen myxomatose en RHD1 bescherming te bieden. Kijk voor een uitleg over deze ziektes en hun verloop op onze  Myxomatose en RHD pagina.

Wij raden alle konijnenbezitters sterk aan om hun konijnen goed te laten vaccineren, om te voorkomen dat er nog meer konijnen onnodig sterven. Er is namelijk geen behandeling voor deze ziekten. Het loopt altijd fataal af.